This article is not available in Deutsch. This is the Ungarisch version of the article.

„Völgybe-térő” kerékpártúra - Ismerkedés a Kelet-zalai löszvidékkel és a Principális völgyével

Download track as GPX file to load it on your GPS device.

Útvonal: Csibiti-völgy bejárattól északi irányba indulunk kerékpárral a piros sáv jelzésen – A túrajelzést követve északnyugati irányba (balra) folytassuk az utat. – 2,5 km keresztül a piros jelzést kövessük – megjelenik a piros háromszög jelzés, itt térjünk nyugati irányba és ezt a jelzést kövessük. – 2 km megtétele után elérjük a kék + jelzést. Ez már a gelsei szőlőhegy. – A kék kereszt jelzésen (egy idő után aszfaltos út következik) térjünk be a faluba. – A templom mellett forduljunk délnek (balra)- kisforgalmú közúton, a Principális völgyének K-i oldalán folytassuk utunkat – Gelseszigeten áthaladva a település végén térjünk le a keleti irányba induló aszfaltos (Hársfa utca), majd földútra – egy élesebb kanyar kivételével az út keletnek tart kb. 2,5 km hosszan- a kék kereszt jelzést elérve folytassuk utunk keleti-délkeleti irányba majd erdészeti úton keletre a piros jelzésig.

• Túra típusa: kerékpáros
  • Túra hossza: 20 km
  • Ajánlott időszak: áprilistól szeptember végéig. Csak gyakorlott túrakerékpárosoknak!
  • Parkolási lehetőség a TV-torony környezetében

A közel 3 órás kerékpártúra szervezhető kerekezésben jártas családi, baráti társaságoknak. Figyelem! A Csibiti-tótól Gelséig vezető útvonal nagyrészt földúton vezet, amely esős időszakban nehezen járható. A kerékpáros útvonal ízelítőt nyújt a Kelet-Zalai-löszvidék változatos növényvilágából, majd a Principális völgyének nyugati és keleti oldalán vezet vissza a kiinduláshoz.

gelsei Sarlós Boldogasszony-templom
Gelsei Sarlós Boldogasszony-templom Foto: Kovács Károly

Útvonal

A Csibiti-völgyben található tó a környező források által táplált mesterséges víztározó, melyet egy völgyzáró gát segítségével alakítottak ki. A tó partján pihenőhely és tisztavizű forrás várja a kirándulókat. A tó keleti oldalán található a Csibiti-forrás. Vize nyári napokon is kellemesen hűsítő. A Csibiti-völgy a gímpáfrányok legnagyobb ismert lelőhelye Zalában (örökzöld). Túránk kiinduló pontja a völgy bejárata, innen indulunk a piros sáv jelzésen lefelé É-i irányba.

az újudvari Csibiti-tó pihenője
Az újudvari Csibiti-tó pihenője Foto: Kovács Károly

A piros jelzés a Gelsei-erdő mentén vezet északi irányba. Ez a terület a Kelet-zalai-löszvidék része. Ez a terület észak-dél irányú dombvonulatokból és váltakozó szélességű völgyekből áll. A völgyek alján rendszerint patakok folynak, lefolyásuk helyenként nem biztosított, pangó vizek alakulnak ki. Felszíne enyhén hullámos, észak-déli irányú buckákkal. Ezen a tájon változatos erdőségekkel találkozunk. Sok helyen feltűnik az akác, amely virágzáskor (április vége, május eleje) nyújt igazán szép látványt. A lombhullató erdők jelentős részét azonban a gyertyánok, tölgyek (kocsányos, kocsánytalan, vörös), a bükkök és a cseresek adják. A képet színesítik a telepített lucfenyők.

bükkös a Csibiti-völgyben
Bükkös a Csibiti-völgyben Foto: Kovács Károly

A piros háromszög jelzést nyugati irányba követve jutunk ki az erdők övezte dombvonulatról a gelsei szőlőhegyre. A piros háromszög jelzés találkozik kék kereszt jelzéssel. Innen a kék kereszt jelzést követve tartunk a Gelse irányába. A gondozott szőlőhegy útkereszteződésében fából készül Szent Orbán-szobor fogadja az érkezőt. Ő a szőlőhegyek védelmezője. Az északra tartó aszfaltos úton haladva szép kilátás nyílik az alattunk elterülő Principális völgyére. A Radó keresztnél nyugati irányba pillantjuk meg a falut.

Gelsére a temetőt, illetve délről a fedett termálfürdőt érintve érünk (jelenleg zárva). A falu központjában a templomnál fordulunk déli irányba. A templom 1786-ban épült, Gelse egyetlen műemlék épülete, későbarokk stílusú, mely Sarlós Boldogasszonyról lett elnevezve. A templomkertben az I. és II. világháború áldozatainak tiszteletére állított emlékmű tekinthető meg. A templom kupolás mennyezetén található freskón Mária koronázását láthatjuk. A templom oltárképe védett. Az oltárkép Mária látogatását ábrázolja Erzsébetnél. A műemlék faliképeit ifj. Dorfmaister István készítette 1797 után. (Templommal szemben lévő plébániaépületben elkérhetjük a templom kulcsát.) A templom búcsúja július első vasárnapján van, amely nagy falusi ünnepnek számít.

Gelséről délre haladva érjük el (aszfaltos úton) Gelseszigetet. Áthaladva a településen, a végén térjünk le a keleti irányba induló aszfaltos (Hársfa utca), majd földútra. A település felett magasodik már az Újudvari TV-torony. Az 1972-ben épült torony a Principális völgyének meghatározó látképi eleme, hiszen 308 méter magasságon áll a Tukora-tetőn. Maga a torony 206 méter. A földút a Morgány-patak mentén ér a Gózon-erdőbe. Itt újra rátérünk a kék + jelzésre keleti-délkeleti irányba, míg a Csibiti-völgy bejáratához, azaz kiindulópontunkhoz vissza nem érünk.

a Morgányi-tó és a Tukora-tető Gelseszigetről
A Morgányi-tó és a Tukora-tető Gelseszigetről Foto: Kovács Károly

Vissza a pihenőhelyhez

Csibiti-tó (Újudvar) erdei kirándulóhely Az Újudvarhoz tartozó Csibiti-tó erdei kirándulóhelyről vagy a közeli Tukora-tetőről indulva három gyalogos és három kerékpáros útvonalat ajánlunk.