This article is not available in Deutsch. This is the Ungarisch version of the article.

Ábrahámhegyi túra

Download track as GPX file to load it on your GPS device.

A kicsivel több mint 9 km-es túrát bátran ajánljuk családoknak is a könnyű terep miatt. Hangulatos szőlőhegyek, árnyas erdő és csodálatos panoráma jellemzi a túrát, amely során egy XIII. századi kolostor romjait és a Balaton-part egyetlen arborétumát is bejárhatjuk.

Útvonal

Túránk Ábrahámhegy vasútállomásról indul, így a vonattal érkezők is azonnal nekivághatnak a körnek. Az állomásnál átmegyünk a zebrán, és szemben lévő Patak utcán indulunk el. Elhaladunk az 1986-ban épült, modern stílusú Szent László-templom mellett. Kertes házak, nyaralók között vezet az út, amíg nem keresztezzük a nosztalgikus hangzású Burnót-patakot, és ezzel kijutunk a község főutcájára (Szt. István völgyi utca).

Itt rögtön balra fordulunk a Klastrom utcába, ahogy az út jobb oldalán lévő, Erdei mini múzeumot jelölő tábla is mutatja. Az utcanévtáblák nyíl alakúak és fából készültek, amire rávésték az utcaneveket – nem mindig jól olvashatóak, de legalább biztosan nem tévedünk el visszafele sem a kanyargós utcákon.

A Klastrom utcán felfelé jutunk el az erdőig, de előtte érdemes megállni, visszafordulni, és gyönyörködni a szőlőhegy és a Balaton látványában. Beérünk az erdőbe, innen már jobban figyeljünk a piros sáv jelzésre, mert ez fog végigkísérni minket a túránk során. A turistajelzés mellett egy „Kolostor” nevű nordic walking-kört jelző tábla is segíti a tájékozódást, ami azért is szerencsés esetünkben, mert néha könnyebb észrevenni ezeket az útjelző táblákat, mint a piros felfestést.

Rögtön az első elágazásnál ajánlunk egy kitérőt, kb. 120 méterre balra található a már említett Erdei mini múzeum, ami május 1. és október 31. között szombatonként 10-től 20 óráig tart nyitva. Ettől eltérő időpontban is látogatható, de ez esetben telefonon előre be kell jelentkezni. A felújított műemléki épületben található magángyűjteményben egy hajdani bognárműhely, valamint a szőlőművelés és borkészítés eszközeivel ismerkedhetünk meg.

Visszatérve a piros turistajelzésre besétálunk az erdőbe. A Szilvádi-hegy, illetve később az Örsi-hegy erdőit a mediterrán jellegű szárazabb, melegebb éghajlatot kedvelő tölgyesek alkotják, az irtásokat pedig boróka lepi el. Az erdők és tisztások rendkívül gazdag aljnövényzetében 9 féle védett növényfajt, köztük a fekete kökörcsint, az orchidea-félékhez tartozó agár-kosbort, bíbor-kosbort figyelhetjük meg. Az ábrahámhegyi erdőkben még gyakori a nagy szarvasbogár is, de külön érdekesség, hogy a Szilvádi-hegy aljnövényzetében 90 lepkefajt mutattak ki, köztük a pompás színezetű, csak itt élő, kis csarablepkét, vagy a ragyogó boglárkalepke-fajokat.

Nemsokára egy éles visszafordító kanyarhoz érünk, de jól láthatóan van jelölve, még piros nyíl is mutatja a helyes irányt, itt nem lehet eltévedni. Kicsit később viszont figyelni kell, a piros jelzés ugyanis jobbra ágazik el. Ha szőlőket és épített utat látunk, akkor továbbjöttünk, forduljunk vissza. Az elágazástól mintegy 1 km-t sétálunk a kellemesen hűs erdőben, majd megérkezünk egy erdei pihenőhelyhez, amely felett egy dombocskán találjuk a kőkúti (salföldi) pálos kolostor romjait.

Pálos kolostor romja, Salföld Badacsonyörs és Salföld között, az erdő mélyén található az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend, a pálosok egykori kolostorának és templomának maradványa. A meglepően jó állapotban maradt rom és környéke népszerű kirándulóhely, Salföldről és Ábrahámhegyről is egyszerűen odajuthatunk.

Az egyetlen magyar alapítású rend, a pálosok kolostorát már egy 1263-ban kiadott oklevél is említi, a gótikus stílusú templomot csak később, a XV. században építették hozzá. Az épületegyüttesből a templomhajó maradt fenn a legjobb állapotban, gótikus ablakrészletei ma is lenyűgöző látványt nyújtanak. Az erdő mélyén, fákkal körülölelt kolostorromot legutóbb a 2000-es évek közepén újították fel, azóta kedvelt kirándulóhely lett.

A kolostor oldalfala mentén folytatjuk utunkat, továbbra is a piros sáv jelzésen. Egy erős, de nem túl hosszú kaptató után útelágazáshoz érünk, ahol balra fordulunk, ahogy a piros nyíl is mutatja. Hosszabb szakaszon sétálunk az erdőben, élvezve a háborítatlan, ligetes erdőből áradó nyugalmat.

Néhány kilométer után egyszer csak leszűkül a turistaút, és egy drótkerítés mentén haladunk a benőtt, gazos, keskeny csapáson. Vigyázzunk a csalánokkal, kar- és lábmagasságban is figyeljünk, hol van szabadon bőrfelületünk. Hamarosan kárpótol bennünket a természet, és Badacsonyörs fölé megérkezve a Balaton panorámája bukkan elénk.

Rátérünk a Klastrom utcára, innen csak fokozódik a kilátás: a Folly arborétum fái, a hullámzó szőlők a hegyoldalban, a szemközti fonyódi hegyek körvonalai tárulnak elénk sorra. Balra kanyarodunk a Kápolnavölgyi útra, hamarosan a Folly arborétum bejáratához érünk. Itt álljunk meg, és forduljunk hátra: a szőlők mögött a távolban magasodik méltóságteljesen a lenyűgöző Badacsony.

A kicsi de különleges hangulatú arborétumot Dr. Folly Gyula pécsi orvos alapította 1905-ben, ma pedig a dédunokái viszik tovább az örökséget. A különleges cédrusok és ciprusok gyűjteménye mellett nyitottak egy borászatot is, így a fröccsteraszon és a játszótéren is el lehet tölteni a pihenőidőt.

Folly Arborétum, Badacsonytomaj A Balaton partjától néhány utcányira, Badacsonyörs fölött találjuk a Dr. Folly Gyula pécsi orvos által a XX. század elején alapított arborétumot. A borászattal is kibővült különleges cédrusok és ciprusok birodalmat azóta is a család gondozza, bővíti, immár a negyedik generáció.

Miután kigyönyörködtük magunkat a balatoni panorámában, továbbmegyünk a Kápolnavölgyi úton lefelé. Mielőtt elérjük a főutat, balra kanyarodunk a Hegyalja utcába, onnan pedig balra a Szent István utcába. Elhaladunk a barokk Szent Iván-kápolna mellett, majd továbbhaladva a Kereszt, majd Fülemüle utcákon jobbra fordulunk az Iskola utcába. Ez egyenesen levezet bennünket a főúthoz, ahol balra fordulva az út mentén elsétálunk kiindulópontunkhoz, a vasútállomáshoz.