This article is not available in Deutsch. This is the Ungarisch version of the article.

Zala két keréken: Lenti - Szécsisziget (26 km)

Download track as GPX file to load it on your GPS device.

Lenti - Máhomfa - Kerkateskánd - Szécsisziget - Csömödér - Iklódbördőce - Lentiszombathely - Lenti

Lenti A Kerka völgyében fekvő Lenti három néprajzi táj találkozásánál található (Göcsej, Őrség, Hetés). A termálfürdő, az egykori vár, a római katolikus templom, a Kisvasúti Múzeum csak néhány azok közül a látnivalók közül, amelyekhez érdemes ellátogatni.

Túránkat Lentiből kezdjük, a Termálfürdőtől. Az autót a fürdő parkolójában hagyhatjuk. A fürdő a pár száz méterre lévő vasútállomásról is könnyen megközelíthető.

A parkolóból a fürdő és a kemping közti utcácskán indulunk, a vasutat keresztezve ráfordulunk a Bánffy utcára és ezen megyünk végig a Petőfi utcáig. Innen jobbra fordulva kerékpárúton hagyjuk el Lentit. A kerékpárút nem túl jó minőségű, a temetőig bokrok szűkítik, később a burkolat töredezett.

Két kilométer után - mielőtt beérnénk Máhomfára - balra leágazik a kerékpárút. Érdemes erre egy rövid kitérőt tenni, a Kerka deszkákkal burkolt kábelhídján átkelve a kerékpárút festői szépségű ártéri erdőben vezet.

Havas Boldogasszony-templom
Havas Boldogasszony-templom Foto: funiQ

Máhomfára beérve a buszfordulónál kanyarodunk be a településre, majd a templomot elhagyva jobbra fordulunk és egy kis forgalmú bekötőúton érünk vissza a főútra, pont oda, ahol a kerékpárút végződik.

A főúton két kilométert haladunk, szerencsére a forgalom nem szokott nagy lenni. A hosszú enyhe lejtő végén Kerkateskánd felé fordulunk, ahol rögtön az elágazás után kis forrástavacska várja padokkal a pihenni vágyókat.

Kerkateskánd A csendes, zalai községben még élő hagyomány az állattartás, közelében a mezőkön szinte mindenhol lovak és szarvasmarhák legelnek. A településtől délre szőlőhegy terül el. Kerkateskándon megnézhetünk egy szép, szoknyás fa haranglábat és lovagolhatunk egyet a Viktória Lovasudvar valamelyik hátasán.

A Kerkateskándról Szécsiszigetre átvezető másfél kilométeres útszakasz kissé hepehupás, de szerencsére kerékpárral jól járható. A terep teljesen sík, a Kerka egykori árterületén halad, dús füvű legelőkkel övezve. Szécsisziget határából már látszik a római katolikus templom magasan kiemelkedő tornya.

pihenőhely Kerkateskándon
Pihenőhely Kerkateskándon Foto: funiQ

Szécsisziget A községben számos műemlék található, köztük az Andrássy–Szapáry-kastély, a barokk Szent Kereszt-templom és a XVIII. században épült vízimalom, amely ma múzeumként üzemel. A falu határában bivalyrezervátum terül el, amelynek céljául a házi bivaly génállományának megőrzését tűzték ki.

A főutcán haladva a templom után kanyarodunk be balra az Andrássy-Szapáry kastélyhoz. A kastély és a Kerka között terül el a Bivalyrezervátum. Ha egy kis szerencsénk van, a parkban legelésző állatokat is láthatjuk.

a Bivalyrezervátum egyik lakója
A Bivalyrezervátum egyik lakója Foto: MTDMSz/Cartographia ©

Szécsisziget határában áll az egykori vízimalom, ma múzeumként üzemel. Továbbhaladva átkelünk a Kerkán, majd Újtelepre érve balra kanyarodunk Csömödér felé. A folyó völgyét követve, nagyrészt sík terepen öt kilométer kell megtennünk.

Félúton, az Iklódbördőcei leágazás után jobbra egy murvával felszórt út indul a hegynek. A hegy tetején, az erdőben áll a Mároki kápolna. A kápolnáig jelentős szintkülönbséget kell leküzdeni, de ha a kerékpárunk alkalmas rá, a különleges látványért érdemes megtenni ezt az erőfeszítést.

Csömödér A szép fekvésű Csömödér a Cserta patak jobb partján, erdőkkel-mezőkkel övezett völgyben található. A faluban már egy évszázada folyik az erdőgazdálkodás. Csömödér tagja a Közép-Zalai Kistérségi Társulásnak, amely gazdag programkínálattal csábítja oda a turistákat.

Csömödéren a kereszteződésben balra megyünk tovább. A települést elhagyva ismét keresztezzük a kisvasutat. Rögtön utána jobbra makadámút vezet a Csömödéri-horgásztóhoz. Pár száz méter múlva érjük el a hosszan elnyúló Iklódbördőcét.

Iklódbördőce A Lentihez közeli Iklódbördőcén több biciklitúra is átvezet, amelyek segítségével jobban megismerhetjük a környéket, és bejárhatjuk a zalai dombokat. A település határában érdemes megtekinteni a XIII. században épült Mároki-kápolnát. A falut érinti a csömödéri erdei vasút is.

Iklódbördőcét elhagyva már látszanak a Creaton cserépgyár új épületei. A gyártól kerékpárút vezet az út mellett. Lentiszombathely határában a kerékpárút eltávolodik a főúttól, és egy rövid, de hangulatos erdei szakaszon éri el Lentiszombathely utcáit. A főút következő kanyarjában a kerékpárút tesz egy kitérőt a temető felé. Itt mindenképp érdemes megállni, és megnézni a település 1760-ban épült fa haranglábját.

A kerékpárút innen egyenesen vezet be Mumorra, ahol a főúton átkelve balra fordul. Egy kilométeres erdei szakasz után a Várnál érünk vissza Lentibe.